5 Ogos 2011

FRIED CARROT CAKE


Assalammualaikum..........

Menu berbuka pose semalam untuk hari ke 4,Liza memberanikan diri membuat fried carrot cake nie.Dah lama intai kat dapur MG nie,cuma kiv dulu sebab tekak belum terasa lagi nak makannya.Tapi semalam...balik dari school awal kul 3.30ptg,so merajinkan diri sambi2 menyahut cabaran yang merenyahkan nie.Taklah susah sangat pun,cuma nak memarut carrot putih tu je leceh,pastu lepas kukus nak tunggu sejuk plak.Tak sabo nak goreng carrot cake nie,so tak sejuk lagi dah di potong.Makanya,anda bole lihat carrot cake yang cam hancus tu bila dah goreng.Pepun,memang terbaik dan sodap betul......cuma kalo anda nak cuba,biar carrot cake tu sejuk betul2 baru bole potong dadu...hehehe.



 (SUMBER RESIPI : Bro Rozzan dan Mat Gebu )


Bahan Utama :(Liza buat separuh dari resipi nie)


5 camca besar minyak masak
1 camca besar cincangan bawang putih
200 g parutan lobak putih

Bahan Perasa (disatukan) :
600 ml air
1 camca besar gula
1/2 camca besar garam
1 camca besar serbuk lada sulah

Bahan Pemekat (dibancuh) :
350 g tepung beras
25 g tepung ubi
500 ml air

Bahan Sambal :
20 tangkai cili kering, potong kecil*
3 biji bawang besar*
2 camca besar ikan bilis*
2 camca besar udang kering*(*dikisar halus)
Garam dan gula secukup rasa

Bahan Lain :
2 - 3 biji telur
1 camca besar bawang putih 
2 camca besar chye poh (lobak masin ), potong kecil2
Sedikit kicap manis
Sedikit sweet sauce 
Hirisan daun bawang/daun sup/cili
Bawang goreng

Cara membuatnya :

  1. UNTUK CARROT CAKE :- Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang putih hingga wangi, masukkan parutan lobak putih, masak sekejap. Tambah bahan perasa dan kacau. Masukkan bahan pemekat dan masak sambil terus mengacau hingga adunan pekat. Tuang dalam loyang ( 8 x 8 x 3) inci yang telah disapu mentega, ratakan dan kukus 30 minit atau hingga masak. Sejukkan betul2 sebelum dipotong kecil.
  2. BAHAN SAMBAL :- Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan2 kisar hingga garing, tambah sedikit air, masukkan garam dan gula secukup rasa dan masak hingga pekat. Angkat dan sejukkan.
  3. PENYEDIAAN FRIED CARROT CAKE :- Panaskan minyak dalam kuali, tumis 1/2 camca besar bawang putih dan masukkan chye poo. Masukkan 200 - 300 g carrot cake yang telah didadu tadi bersama 2 - 3 camca besar sambal dan kacau rata. Kemudian pecahkan telur dalam kuali yang sama lalu digaul rata. Kemudian masukkan sweet sauce dan sedikit kicap manis, kacau lagi hingga rata. Rasa jika ok boleh diangkat. Tabur dgn hirisan daun bawang/daun sup, bawang goreng dan hirisan cili kalau suka.



Inilah carrot cake yang lepas dikukus.....1st time buat, makanya tak berapa kental dan lembut sangat2 sebab maybe tak sabo2 nak potong dan goreng.
Walau macam mana renyahnya keje2 kat dapur, hasilnya memang sedap...hehehe.Tak caya boleh buat dan cuba sendiri.Rupa macam lontong yang lembut,tapi bila rasa,ada rasa carrot putih tu.Yang penting, carrot putih nie dah tak rasa cam bau hancing tu........



3 ulasan:

  1. tgk n3 title mmg pelik betol.. haha.. kek yg digoreng ;p
    mmg nmpk mcm lontong goreng, mesti sedap =)

    BalasPadam
  2. wooo..menggoda betul..dah menggerodak perut ni tgk juadah sedap ni.. salin respi dulu,,nak beli lobak putih jap.. TQ

    BalasPadam

Sila komen kat sini;:

NUFFNANG

Related Posts with Thumbnails