21 April 2010

PUDING AGAR-AGAR KOKTEL

Salam sejahtera di pagi Rabu ini.Sempatlah update menu semalam yang dibuat untuk menyedapkan tekak.Lebih2 lagi cuaca yang memang terik dan bahang nie....Segarkan badan dan tekak sekali....hahahaha.Tapi jangan makan selalu sebab nanti kencing manis....hehehe.Yang penting kurangkan gula dalam masakan dan lebihkan manis dalam senyuman....hahahaha.Oklah,mari kita layan gambar dan resipi my mom untuk tatapan korang semua......Best kalo balik dari keje dan menuntut ilmu,pastu buka esbok ada makanan yang sejuk camnie.....perggggh.....sendiri mau ingatlah.Tak sempat nak amik mangkuk lain,jam tu gak hirup tepi esbok....hahahahaha.(Buruk perangai kan......)





Puding agar-agar yang telah keras.Loyang tu diterbalikkan,so nampaklah buah2an koktel dalam puding agar-agar tu...hehehe


Puding agar-agar yang telah dipotong sebelum dituang kuah koktel.....




Puding yang telah dituang kuah koktel........



Puding agar-agar dalam mangkuk besar punya....Sedap kalo makan masa sejuk...Perggghhhh.Segar tekak nie...


BAHAN2 UNTUK PUDING:

1 paket agar-agar
4 cawan air
2-3 sudu besar tepung kastard
1/2 tin susu cair
5 sudu besar gula (jika suka manis, boleh ditambah lebih gula)
Daun pandan


BAHAN2 UNTUK KUAH KOKTEL:
1/2 tin susu cair
1 tin koktel
½ tin air
2-3 sudu besar tepung kastard
Gula (Anggaran manis)
sedikit garam
Daun pandan


CARA MEMBUAT PUDING:


  1. Masak agar2 dengan air hingga larut.
  2. Masukkan gula & daun pandan.Bancuhkan tepung kastard dengan susu cair hingga larut & masukan kedalam agar2 tadi. Kacau perlahan2 supaya tidak berkerak & biarkan mendidih. Angkat & tuangkan kedalam acuan kecil2(Saya guna loyang besar jer...senang,nanti potong2 kecil jer...hahaha)Lagi satau,dalam loyang tu letakan buahan koktel ikut suka banyak mana.Bagi nampak cantik puding agar-agar tu.....heheheh. Biarkan sejuk & masukan kedalam peti sejuk.


CARA MEMBUAT KUAH KOKTEL:


Masukan susu cair,air,gula,garam & daun pandan.Masak hingga gula larut. Masukan tepung kastard yang telah dibancuh dengan susu cair & kacau rata. Setelah mendidih masukan koktel bersama sirapnya kedalam kuah tadi. Masak hingga agak pekat. Biarkan sejuk.


Cadangan Hidangan:
Hidangkan puding didalam mangkuk & tuangkan kuah koktel

7 ulasan:

  1. salam liza..

    rajin wat agar2 koktel..ada lagi tak??;)

    BalasPadam
  2. yat maria:ada lagi puding tu,tp tinggal sesuap jer...muahahahaha..

    BalasPadam
  3. kak..x paham sikit..mcm mne nk bancuhkan tepung kastard dengan susu cair tu maksudnye masukkan tepung ke dalm susu yee..dan sirapnye tu..sirap pe..

    BalasPadam
  4. kak..klo akk kte yg bancuhkan tepung kastard tu dgn susu cair makne nye msukkan trus ye..dan sirapnye..sirap ape kak..sowie..

    BalasPadam

Sila komen kat sini;:

NUFFNANG

Related Posts with Thumbnails