24 Mac 2011

RICH CHOCOLATE BROWNIES


Semalam Liza wat brownies nie setelah lama tak memasak.Bz tul,makan dan masak pun yg ala kadar jer...jadi tak mo lah masuk n3 kat blog nie...So,wat brownies nie pun sebab nak celebrate sum one special punya besday yang dah lepas 4 hari lalu.Tu pun,tak cung mana,tapi orang yang makan brownies nie kata sedapppppppp hingga menjilat bibir...hahaha.Terima kasih atas pujian yg ikhlas tu....Dan resepinya Liza amik dari Dapur Mat Gebu.Walaupun kek yg Liza wat nie tak secantik dan semegah Mat Gebu punya,tapi alhamdulillah....laku gak kek nie.Dalam esbok tu adalah 2 -3 ketui lagi...petang nanti,balik jer dari opis nie,nak melantak perabiskan.Sejuk2 makan,sodap...hahaha.Thanks Mat atas resepi yg sodap nie dan Liza copy paste resipinya kat sini yer.....

Oleh kerana orang yg membuatnya tak seprofesional sifu2 masak yg lain,maka hiasannya pun main taram jer...hahahah.Janji bila masuk molot...sedappp





BAHAN-BAHANNYA (Sumber :Dapur Tanpa Sempadan)
1 cawan mentega, dicairkan
3 biji telur, grea A
1 3/4 cawan gula halus
2 cawan tepung gandum*
1 cawan serbuk koko*
1 camca teh baking powder*
1 camca teh soda bicarbonate*(*disatukan dan diayak)
1 cawan air panas mendidih
1 cawan susu cair 
1 camca teh esen vanilla
Secubit garam

BAHAN GANACHE :
300 g coklat masakan*
1 camca teh mentega*
3 - 4 camca besar susu cair*(*satukan dan masak dengan kaedah double-boiler hingga coklat cair, kacau rata dan boleh digunakan)

BAHAN HIASAN :

Coklat urai warna warni
Kacang yg ditumbukCARA MEMBUATNYA :

  1. Putar telur dan gula hingga kembang, masukkan esen vanilla dan putar rata. Masukkan susu, garam dan mentega cair tadi, kacau rata.
  2. Masukkan tepung tadi sedikit demi sedikit sambil dikacau dengan kaedah kaup balik, hingga sebati. Akhir sekali masukkan air panas dan kacau rata, tuang dalam loyang yang telah disapu mentega dan sebahagiannya liza wat dalam acuan mufin.
  3. Bakar pada suhu 160C selama 50 min - 1 jam atau hingga masak. Sejukkan dahulu sebelum dikeluarkan dari tin. Hias dengan chocolate ganache, chocolate urai dan kacang.






3 ulasan:

  1. uish kecurnya akak tengok liza,!!..
    akak ni pantang tengok coklat ..madang kecur aje..hehe

    BalasPadam
  2. Liza...
    MMM tickling my taste buds....mmm adeh....sabor sabor....pose nih.....:)

    Pssst: santeeeeeeeek image u....a loiiikes....:)

    BalasPadam

Sila komen kat sini;:

NUFFNANG

Related Posts with Thumbnails