START BERBLOG

Daisypath Anniversary tickers

11 Julai 2013

KACANG POOL


Assalammualaikum wbt dan salam sejahtera...

Selamat menyambut bulan ramadhan yang dah masuk hari ke 2 nie....dan baru berkesempatan nak tepek menu sempoi.....

Oleh kerana hari nie menyambung cuti sampai esok hari....saje nak wat keje2 yang tertunggak terutamanya nak jahit langsir umah yang tertunggak dari tahun lepas,so...satu hari nie abis dah memotong kain langsir,dan esok akan abiskan menjahit....Alaaaa,,,kalo setakat jahit langsir yang design sempoi2 tu,Liza buat sendiri jer ...nak upah mahal...dahlah beli kainnya dah mahal....jadi,kalo buat sendiri dah jimat.....itupun sebab dah lama tak tukar langsir...dah dekat 2 tahun tak tukar time raya,so raya tahun nie pasti berlangsir baru....(esok2 nanti Liza tunjuk kat n3 akan datang time potong langsir dan jahit langsir)



Ok...kita layan kacang phool sempoi nie.....Liza sekodeng resepi Pak Haji dari buku .

KACANG POOL 
Resepi : Pak Haji
Rujukan : Buku Planta Resepiku Warisanku (Liza ubahsuai ikut citarasa sendiri)


 Bahan- bahan:
1 tin kacang pool - kacang parang dalam tin Medammas Foul kimball
500 g daging kisar - beli yang Ramli punya
2 labu bawang merah - di cincang halus
2 ulas bawang putih - cincang halus
1 sudu teh jintan manis - Liza guna yang serbuk jer
1 sudu kecil jintan putih - (guna serbuk)
1 sudu kecil ketumbar - (guna serbuk)
1 cawan air
Sedikit minyak  untuk menumis
garam dan gula secukup rasa

Cara-caranya :
Tumiskan bahan yang dikisar hingga naik bau
Masukkan daging dan kacau hingga masak dan empuk
Bila daging dah empuk, masukkan semua kacang pool
Tambahkan sedikit air dan masak hingga kuah sedikit pekat.
Rasakan garam dan gula secukup rasa

Bahan Hiasan
Lada hijau - dihiris
Bawang besar - di hiris dadu
Roti - di bakar dengan sedikit planta
Telur mata lembu -Liza gantikan dengan telur separuh masak
Limau nipis 



Pic nie nampak sememeh sebab empunya diri dah merasa dulu sebelum ambik gambar dan telur mata lembu separuh masak dah selamat masuk dalam perut....so....sendiri mau ingatlah kalo orang gelojoh makan sambil tangkap gambar.......hahahaha

Daaaa,,,,,,,,,,,,selamat berterawih....

1 ulasan:

Cida de' Nuanza berkata...

sesuai jugak kan untuk bersahur...

psssttt..lamanya langsir tu bertangguh...hihi

JOM SKODENG KAT "KONGSI RESEPI"

Related Posts with Thumbnails