START BERBLOG

Daisypath Anniversary tickers

9 Disember 2010

KEK PANDAN

Salam pagi Khamis nie...Cuaca kat luar sejuk bangat...hujan lebat mencurah2 turun sesudah subuh...Syok tido nie,tapi tulah,org tua2 kata tak elok tido lepas subuh,rezeki payah masuk..............hehehe.Betul gak tu,kalo tido lepas subuh,kang lambat plak gi koje kan.....

Oklah nie,menu semalam petang yg Liza wat lepas balik keje.Saje gatal tangan nak wat,yg penting gatal tekak sbb nak makan...hahaha.Jom layan gambar dan resipi yg Liza amik kat majalah MW 2006.Anda pun bole tgok kat internet,byk resipi yg ada,mudah dan senang..







Sebenarnya Liza konon2nya letak dlm acuan muffin dan sepatutnya nama resipi nie Muffin Pandan,tapi sebab tergaring muffin Liza tu,taknak lah tunjuk muffin yg garing tu,so Liza potong tengah bagi nampak cun kat dalamnya yang hijo tu.........(pecah rahsia den...kuikuikui).So nampaklah picture yg cun2 kat atas tu,tapi sebenarnya pandangan luar kat kek tu,garing bebenor,takde rupo muffin dah...pepun,kek nie dah selamat tinggal romeo.....hahaha.Abis...tinggal serdak...sebab buat 6 ketui jer...hehehe.Resipinya seperti dibawah,cuma liza wat separuh adunan jer....


Bahan-bahan: 

200gm tepung gandum
1 1/2 tsp baking powder
1/2 tsp soda bikabonat
1/2 tsp garam halus
120gm gula castor
200ml santan kelapa (dalam kotak)
100ml minyak jagung
2 biji telur
*1 tsp pandan paste
*1/2 tsp pandan essence
kismis sbg hiasan atas


Cara-cara: 



  • Panaskan oven pada suhu 190 darj cel. Sediakan loyang muffin 
  • Ayak tepung, baking powder, soda bikabonat dan garam halus. Masukkan ke dalam sebuah mangkuk besar. Campurkan gula halus dan kacau rata menggunakan whisker. 
  • Campurkan ke semua bahan basah ke bahan kering. Kaup balikkan sekadar kesemua bahan bercampur. 
  • Isikan adunan ke dalam adunan muffin dan taburkan kismis di atasnya. 
  • Bakar selama 20minit. 







PhotobucketPhotobucket

3 ulasan:

baincardin berkata...

alamak....pagi² dah buat bain trliur dah ni....he....^_^'

HALAMANKU berkata...

mmm kak Liza wangi jek bau pandan.. tapikan kak kekadang tang kerak tu yang sedap.. he he he sedap tu ader lagi kak..

Lizahanum berkata...

bain : akak saje tepek pagi2,biar terliur sape2 yg tgok....hehehe...

halamanku: erma,walaupun kek nie berkerak,kerak dia tu yg abis dulu sbb akak mmg suke yg garing2 nie....
maaflah yer...dah abis.jam tu gak abis .angkat terus ngappp....

JOM SKODENG KAT "KONGSI RESEPI"

Related Posts with Thumbnails