START BERBLOG

Daisypath Anniversary tickers

5 Disember 2010

JAGUNG MANIS BERKELAPA



Errmmmm...menu petang semalam  Liza wat nie jgak. Ikut resipi dalam buku 'Kompilasi Masakan Sabah'.Nak tau bukunya camne,bole klik kat sini. Dalam buku nie resipinya diberi nama KAMBUSI. Tapi Liza letak tajuk sendiri(ikut nahu BM yg betul...hehehe).

Jom tgok resipinya yer....Senang jer dan sedap gak...



BAHAN-BAHAN
1 cawan jagung (Liza beli yg dlm peket )
1/2 cawan santan pekat(guna yg kotak jer )
1/2 cawan air
4 sudu besar gula (ikut suka-tapi Liza tak suka manis sgt)
Kelapa parut ( Liza guna genggaman tgn Liza jer...hahaha)+garam secubit


CARA-CARA

  1. Rebus jagung bersama santan dan air.Masukkan gula.(Dlm buku resipi tu ,banyak skit step dia,Liza wat cara yg mudah...hehehe).Masak sampai kering.
  2. Bila dah kering,tutup api.
  3. Kelapa parut yg dah digaul garam,dikukus selama 5 min.Biar kelapa tu masak.Nanti makan,tak sakit perut...hehhehe.Sebab,dlm resipi  buku nie,dia tak kukus....Liza kukus,ikut citarasa sendiri...(Pandai-pandai je Liza tukar  resipi ek......hahahaa).
  4. Pastu,kelapa yg dah kukus nie digaul dengan jagung tadi.Gaul sekata.
  5. Dan boleh dihidangkan.Memang sedap,lain dari yg lain.




Heart Divider
Heart Divider

1 ulasan:

Suzi berkata...

salam liza,
bila balik TRg selalu gak beli jagung berkelapa ni. sedap!

JOM SKODENG KAT "KONGSI RESEPI"

Related Posts with Thumbnails